Is de koek op?

Een opgejaagd gevoel, spierpijn, moe, prikkelbaar; soms blijven we door razen terwijl alles in de richting van een burn-out wijst. Is de koek eenmaal op en zit je ziek thuis dan is het een diep dal. Welke signalen voorspellen een burn-out? En wat doe je dan?

5 tips om een burn-out te voorkomen

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft 13 procent van de Nederlandse beroepsbevolking last van burn-outklachten. Een burn-out kan, maar hoeft niet, werk gerelateerd te zijn. Vaak overkomt het mensen die hard werken, lange dagen maken, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en zich zelden ziek melden. Totdat ze vage klachten krijgen: hoofdpijn, slaapproblemen, rugpijn, maagproblemen. En als er dan iets vervelends op het werk of in de privésfeer voorvalt storten ze in en belanden ze ziek thuis. Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat de batterij niet helemaal leeg raakt. 5 tips om een burn-out te voorkomen.

1. lichamelijke klachten

Een burn-out bouwt zich langzaam op. Jarenlange stress tast het immuunsysteem aan, waardoor je vatbaarder wordt voor infecties. Hoofpijn, maagklachten en spierpijn zijn typisch klachten die horen bij overbelasting. Maar ook kan een verkoudheid opeens weken duren en ben je vatbaarder voor blessures. Burn-out klachten gaan vaak samen met een ongezonde leefstijl. Er wordt meer gedronken en gerookt en er wordt minder tijd genomen om te bewegen en gezond te koken.

Remedie: Met een gezonde lichamelijke conditie kun je meer hebben. Plan voldoende tijd in voor sport en ontspanning. Mensen die vier uur per week bewegen vertonen minder mentale belasting dan mensen die niet sporten. Zorg voor gezonde en gevarieerde voeding.

2. Irritatie

Raak je snel geïrriteerd door je collega’s of val je regelmatig uit tegen je partner of kind terwijl je normaal veel geduld hebt?
Wie tegen een burn-out aan zit is prikkelbaar en kan nog maar weinig hebben.

Remedie: Wie ontspannen is kan veel meer hebben en voelt zich minder snel geïrriteerd. Plan je dag goed in en neem regelmatig een pauze.

3. Vermoeidheid

Je komt thuis van je werk, ploft op de bank en blijft daar het liefst de rest van de avond zitten. Je slaapt het klokje rond en je bent nog steeds vermoeid. Of je blijft in de “overdrive” staan waardoor je niet meer in slaap kunt komen. Het gevaar is dat je niets meer onderneemt omdat je er te moe voor bent.

Remedie: Bij een burn-out is het belangrijk om de balans te herstellen. Neem de tijd voor je sociale contacten, relatie, hobby’s en sport. Kijk naar wat jou energie geeft en maak daar tijd voor.

4. Opgejaagdheid

Het lukt je niet meer om alles wat je moet doen af te krijgen. Je voelt je opgejaagd en je hebt het gevoel dat je tijd te kort komt.

Remedie: Timemanagement kan je hierbij helpen. ( zie onze blog timemanagement ) Houd een poosje bij waar je je tijd aan besteedt. Kijk eens hoeveel tijd het bijhouden van je mail en smartphone kost. Check op gezette tijden je mail. Soms is het verstandiger om een stapje terug te doen en eens wat vaker nee te zeggen.

5.Emotioneel

Je was nooit snel van je stuk te brengen maar nu kun je bij een zielige film je tranen niet bedwingen?

Remedie: Vaak gaan we maar door. Neem eens pas op de plaats en wees tevreden over jezelf. Je hoeft niet voortdurend topprestaties te leveren. Zorg dat je reserves hebt voor onverwachte gebeurtenissen.


Komen bovenstaande signalen je bekend voor? Trek op tijd aan de bel om te voorkomen dat je ziek thuis komt te zitten. Hulp nodig?  Mail of bel 06 365 431 27 

   isdekoekop