Train jezelf in optimisme: ga elk glas halfvol zien!

In ons vorige blog vertelden we over de voordelen van optimisme. En ook dat je jezelf kunt trainen in een optimistischer levenshouding. Het glas dus als halfvol gaan zien, in plaats van halfleeg! Hier volgen 12 tips. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer te bedenken! (Hoe optimistisch is dat!?)

Optimisme | Deel 2 van een 2-luik

Optimisme vergoten? 12 tips

1. Zo kun je jezelf aanleren, zoals ware optimisten doen, om in een situatie in elk geval actie te ondernemen in plaats van de dingen op hun beloop te laten.

2. Haal eens wat goede herinneringen op. Uit onderzoek blijkt namelijk dat positieve herinneringen kunnen helpen een eveneens optimistischer toekomst te verbeelden. Wanneer je jezelf een positieve uitkomst inbeeld, is de kans groot dat je dit vervolgens ook waarmaakt. (Hier hebben we het over de zogenaamde ‘self-fulfilling prophecy’, de zichzelf waarmakende voorspelling.)

3. Wat je verder kunt leren van optimisten, is dat ze gevoelens van spijt wegvagen. Daardoor kunnen ze eenvoudiger in het hier en nu leven. De overtuiging is dan dat je lering hebt getrokken uit een vervelende situatie. En dat zal je in de toekomst helpen anders of beter te handelen.

4. Een ware optimist kan accepteren dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Ze zien ‘problemen’ als situaties waarvoor een oplossing te vinden is.

5. Ook kun je proberen je te focussen op zaken waar je wel invloed op hebt en die positief zijn, in plaats van je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt. Dit is nog een kunst die een optimist verstaat!

6. Een hulpmiddel om je te focussen op positieve dingen is om een positief dagboek bij te houden. Als je dit minimaal enige tijd volhoudt, kan het zelfs een echte positieve ‘boost’ geven. Dan noteer je bijvoorbeeld alle complimenten die je krijgt in een heel vrolijk schrift dat naast je bed ligt. Of je noteert elke avond 3 dingen die je fijn/positief vond aan die dag.

7. Ook een realistisch beeld ten aanzien van verdriet en problemen helpt een optimist deze levenshouding te behouden: niets is immers voor altijd en er zijn nu eenmaal in ieders leven momenten van verdriet, of dat alles er even hopeloos uit ziet. Maar: achter de wolken schijnt wel altijd weer die zon!

8. Een keer klagen? Dat mag hoor! Maar probeer het niet te lang te doen en je bij de feiten te houden.

9. Een voor sommige wat lastiger aspect, maar een die wel positief bijdraagt als het je wat beter lukt: laat je niet leiden door angst. Voel je angst, wees je er dan van bewust en probeer een realistischer kijk op die bepaalde situatie te krijgen.

10. Probeer eens wat nieuws! Waarom zou je altijd alles blijven doen zoals je het altijd gewend bent geweest? Waarom zou je niet eens iets proberen, wat je niet eerder hebt gedaan? Niet geschoten is altijd mis!

11. Omring je met positieve mensen en voer activiteiten uit die je energie geven.

12. Lach eens wat vaker! Ook al voel je je even niet zo vrolijk, zelfs wanneer je je mondhoeken omhoog trekt en dus bewust een lachende mond veroorzaakt, zal je merken dat je je automatisch beter gaat voelen!

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

optimisme glas halfvol