Wat zit er in jouw lunchtrommel?

Neem jij je brood mee in een plastic zakje? Of maak jij thuis een verse salade en stop je deze in een trendy salade box? Staat de koekjestrommel binnen handbereik? En hoe eet je toch gezond als de bedrijfskantine niet in een gezonde hap voorziet? Allemaal vragen om er achter te komen hoe jouw eetpatroon er op je werk uit ziet. Met deze tips kom je gezond je (werk) dag door.

Ontbijten

Iedereen weet dat het overslaan van het ontbijt niet verstandig is. Sta op tijd op om rustig en voldoende te ontbijten. Lukt dit niet en is het 's ochtends echt spitsuur, maak dan de avond er voor een goed ontbijt klaar. Goed ontbijten zorgt er voor dat je tussendoor minder snel naar iets ongezonds grijpt.

De Droppot

Neem gezonde tussendoortjes van thuis mee om niet in de verleiding te komen de droppot of de koekjestrommel leeg te eten. Neem gezonde tussendoortjes die een lang verzadigingsgevoel geven. Denk b.v. aan noten, fruit, kwark. Sla gerust eens de verjaardagstraktatie over.

Lunch

De meeste mensen hebben op het werk een gezamenlijke lunch en zijn afhankelijk van de bedrijfskantine. Het wil nog wel eens per bedrijf verschillen wat ze voor de lunch aanbieden. Biedt jouw bedrijf geen gezonde lunch en wil je toch goed, gevarieerd en gezond lunchen? Neem i.p.v. brood eens een lekkere salade, een omelet of zelfgemaakte soep mee. TIP: kook de avond ervoor extra en neem dit de volgende dag mee.

Weg van je werkplek

Lunchen op een plek die niet je werkplek is maakt je gelukkiger in je job en verhoogt je productiviteit. Lunchen op het strand blijkt de beste manier om het gemoed op te krikken, gevolgd door een picknick in het park, lunchen in een restaurant of thuis. " Zelfs een snack verorberen in de bus is duidelijk beter voor het emotionele welzijn van werknemers en voor hun productiviteit ", aldus de onderzoekers van de Britse Universiteit van Sussex, die bij verschillende werknemers en op verschillende plekken psychologische tests uitvoerden. Dus ga er op uit met je lunchpakket!

Vier - uurtje

Ook hier geldt; vermijdt zoete en vette tussendoortjes. Een handjevol noten doet wonderen. En drink voldoende door de hele dag heen. Drink i.p.v. koffie en frisdrank, thee en voldoende water. Zet een glas water binnen handbereik. Is deze leeg vul het glas weer. Zo beweeg je ook nog regelmatig. TIP: zet een kan met water klaar en doe er eens komkommer, citroen of munt in. Variatie en lekker fris!

 

Nog meer tips en inspiratie?

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

 wat zit er in jouw lunchtrommel