Leef jij op de automatische piloot?

Veel dingen die we doen, doen we op de automatische piloot. Je aankleden en ondertussen bezig zijn met het gesprek op je werk wat je gisteren had. Terwijl je in een gesprek zit met je vriendin dwalen je gedachten af naar je boodschappenlijstje. Je drinkt een kop thee en " ineens " is je kopje leeg. De automatische piloot zorgt er voor dat je niet over elke handeling hoeft na te denken. Dat zou veel te veel tijd in beslag nemen. Het gevaar hiervan is wel dat je een hele hoop mist van de hier en nu momenten.

Mindfulness

Mindfulness betekent aandachtig zijn, opmerkzaam zijn, gewaar zijn. Mindful leven betekent met aandacht leven. Meer en met de volledige aandacht in het hier en nu aanwezig zijn. Vaak gaan onze gedachten alle kanten uit en zijn we bezig met gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor verliezen we de aandacht voor het huidige moment. Als we ons echt bezig houden met waar we in het hier en nu mee bezig zijn dan zouden we alles veel intenser beleven.

Dwalen jouw gedachten ook steeds af? Wil jij ook bewuster en intenser gaan leven? Onderstaand 6 tips voor een meer mindful leven:

1. Haal eens bewust adem

Af en toe stilstaan bij je ademhaling geeft je de kans om met je adem ook spanning los te laten en te genieten.

2. Eet met aandacht

Kijk, ruik, en proef bewust. Je zintuigen helpen je om te genieten van je maaltijd en er met aandacht bij te blijven.

3. Stop met multitasken

Multitasken is tegenwoordig een begrip. Het klinkt misschien efficiënt, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten. Zorg voor meer aandacht voor wat je doet. Stop dus met eten voor de televisie en de pc.

4. Luister 's ochtends een mindfulness meditatie

Zet een mindfulness meditatie op je mp3 of telefoon. Luister 's ochtends voordat je je mailbox opent eerst rustig naar je meditatie mp3.

5. Ontdek nieuwe dingen

Deze tip geldt natuurlijk voor alle routine in het leven. Door open te staan voor het ongewone doorbreek je patronen en wordt het allerdaagse een bijzonder ervaring.

6. Doe het volledig

Richt je volledig op die ene taak. Ga niet door naar de volgende taak tot je klaar bent. Wanneer je klaar bent met die taak, kun je je vollediger focussen op de volgende taak.

Hoe vaak zijn jouw gedachten afgedwaald tijdens het lezen van deze blog?

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

          leefjijopdeautomatische piloot