Geweldige work-out? Ga toch lopen!

Als je uit bent op een heerlijke work-out, kunnen wij je aanbevelen eens lekker te gaan lopen! Klinkt wellicht als te voor de hand liggend, te simpel? Wist je eigenlijk dat wandelen bijna net zo effectief is als intensief een sport beoefenen?

3 basistips

Voordelen van wandelen zijn dat je kunt gaan wanneer jij dat wilt en: het kost niets! Wanneer je loopt, belast je je gewrichten minimaal. Voordeel van wandelen is ook dat je geen schokken veroorzaakt in je knieën en andere gewrichten, wat je wel hebt bij rennen en springen. Je verkleint daardoor de kans op vervelende blessures. Nagenoeg iedereen kan deze vorm van beweging dus ook veilig beoefenen. Let er wel op dat je goed schoeisel draagt en dat je deze tijdig vervangt.

Natuurlijk kunnen we je 3 basistips geven, om deze vorm van bewegen optimaal te benutten:

1. Speed it up!

Wanneer je echt als doel hebt om jezelf fitter te wandelen, loop dan stevig door. Een tempo van zo’n 6 à 7 kilometer per uur bevelen we je dan aan. Zodra je merkt dat je minimaal een half uur zonder moeite stevig door kunt blijven wandelen, heb je een goede basis neergezet. Wil je nu een stapje verder? Probeer dan eens af te wisselen, zodat je een intervaltraining creëert: 1 minuut zo hard mogelijk wandelen afwisselen met 1 minuut rustig tempo aanhouden. Dit kun je gerust een minuut of 20 achtereen doen.

2. Gebruik ook je armen

Als je in dat hoge tempo loopt en tegelijk je armen krachtig meebeweegt, breng je je hartslag op een hoger niveau, wat tot resultaat heeft dat je je conditie verbetert. Het is goed om op je houding te letten: blijf netjes rechtop lopen. Dit is beter dan bijvoorbeeld voorovergebogen gaan lopen.

3. Warm up & cool down

Voordat je gaat wandelen je spieren oprekken is goed bij elke sport, zo ook bij wandelen. Ook is het verstandig om je spieren te rekken nadat je je rondje hebt gemaakt.

Wandelen = meer beweging en gezonder blijven!

Wandelen is dus een erg goede manier van bewegen. Het levert je een heleboel positieve dingen op: zo heb je minder kans op hart- en vaatziekten, botontkalking, houdt het je bloeddruk en cholesterolgehalte lager, je lichaamsgewicht op peil, versterkt het je spieren en verbetert het de conditie van je hart en bloedvaten. Ook is het goed voor je uithoudingsvermogen in het algemeen en je energiepeil, en zorgt het voor geestelijke ontspanning.

Dus zeggen wij: ga toch lopen!

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

workout ga lopen