Meer bewegen op kantoor is niet moeilijk

Behoor je ook tot de ‘bureauplakkers’? Heb je dus een zogenaamd ‘zittend beroep’? Dat betekent voor velen weinig beweging. Super als je ’s avonds minstens eenmaal per week gaat sporten of de hond een rondje uitlaat. Echter, door de dag heen voldoende beweging krijgen is echt mogelijk, ook al heb je een kantoorbaan! 

Van zitten naar bewegen: 8 tips

Zittend aan het werk. Achter een bureau of aan een vergadertafel, onderweg naar een afspraak, zittend in de auto. Uit onderzoek blijkt dat er te weinig wordt bewogen. Tja. Lang zitten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met maar liefst vijftig procent! En helaas: veel zitten compenseren met eens per week een sportavond, verkleint de risico’s niet, zo weten we inmiddels ook.
Hier volgen dan ook 8 tips. Maar als we even nadenken, zijn er nog veel meer te bedenken! Wees creatief, kom uit die stoel: kom in beweging!

Tip 1

Loop naar collega’s in plaats van een e-mail te sturen. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken. Misschien kun je zelfs eens een vergadering met iemand al lopend voeren? 

Tip 2

Gebruik een kleine beker of glas, zodat je vaker moet lopen om het bij te vullen.

Tip 3

Haal altijd zelf je drinken en laat dit niet door collega’s doen.

Tip 4

Ga in de lunchpauze vooral niet zitten. Ga naar buiten! Strek je benen bij voorkeur samen met collega’s.

Tip 5

Eye-opener, maar voor velen nog steeds niet vanzelfsprekend: de trap nemen in plaats van de lift!

Tip 6

Veel drinken is goed voor je en je moet er ook vaker door naar het toilet!

Tip 7

Fiets of loop naar je werk. Woon je toch wat verder van je werk? Denk ook eens aan een elektrische fiets.

Tip 8

Ga je met de bus? Stap dan eens een halte eerder uit en loop de rest naar je werk.

Er wordt geëxperimenteerd met staande werkplekken. Ook is er de ‘fietswerkplek’ ontwikkeld. Zie bijgaande film.

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

meer bewegen op kantoor