Excuses om niet te hoeven sporten

Rond de jaarwisseling namen veel mensen zich voor om nu echt (meer) te sporten. Stand na enkele weken: van die belofte is bij de meesten nog weinig over. We verzinnen continu excuses om maar niet te hoeven sporten. Sportcoach Neilon Pitamber heeft de 10 meest voorkomende excuses weerlegd. Wij vatten het samen:

1. Ik heb geen tijd

Als je tijd hebt om televisie te kijken of op het internet te surfen, dan heb je ook tijd om aan sport te doen. Een inspanning die loont, kun je in een half uur doen. Tip: maak een aantekening in je agenda als reminder. Ook kun je een (kook-)wekker zetten aan het begin van het halve uur. Vervolgens ga je wandelen, fietsen of je zet een lekker muziekje op, waarop je gaat dansen of touwtje springen. Je zult zien dat het heel snel om is!

2. Ik kan het niet betalen

Als je uit eten en uit kunt gaan, dan kan je een persoonlijke trainer betalen. Als dat niet het geval is, blijven er genoeg sporten over die je gratis kunt beoefenen. Denk maar aan fietsen of lopen. Je kunt ook veel ideeën voor workouts vinden op het internet.

3. Ik ben te moe

Als je moe bent, dan is dat juist omdat je niet in vorm bent. Als je een goede fysieke conditie hebt, zul je meer energie hebben en beter slapen. Sleep jezelf van die bank, of vraag een ander dat voor je te doen. Na enkele keren sporten merk je al verandering in je energiepeil!

4. Ik ben te oud

Er zijn oefeningen voor iedereen, aangepast aan je leeftijd en de lichamelijke problemen die je eventueel hebt. Bovendien is het op oudere leeftijd ook erg belangrijk om te sporten. Het maakt je fitter en energieker en kan bepaalde ziekte voorkomen. Wandelen en fietsen blijft voor de meesten ook op hogere leeftijd mogelijk. En heb je weleens aan aquafit gedacht? Een heel afwisselende sport die je met een belt om je middel in het zwembad beoefent. Er wordt een lekker muziekje opgezet. Voordeel: het is haast onmogelijk om hier spierpijn van te krijgen!

5. Ik houd niet van fitness

Gelukkig zijn er vele soorten van beweging waar je uit kunt kiezen. Voor elk wat wils! Je kunt even goed buiten sporten of in je eigen huis, eventueel met de oefeningen die je vindt op internet. En ook in de voorgaande alinea’s zijn allerlei tips genoemd.

6. Ik wil geen overdreven spieren

Dat is iets wat mannen niet gauw zullen opmerken, maar wel veel vrouwen zeggen. Maar de waarheid is dat de meeste vrouwen niet eens in staat zijn om erg gespierd te worden, ook al sporten ze veel. Ze hebben gewoon niet genoeg testosteron om zeer veel spiermassa aan te maken. Vrouwen die werken aan het sterker maken van hun spieren, ontwikkelen juist vaak een gestroomlijnd lichaam. En dat willen zij vaak juist wel graag!

7. Ik heb rugpijn

Kracht opbouwen in je rug is juist de beste manier om rugpijn te voorkomen. Het kan echter wel risicovol zijn, om ‘zomaar wat’ op eigen houtje te doen. Een leefstijlcoach kan je op weg helpen.

8. Ik ben te dik

Dat is een bijzonder excuus. Daarmee zegt iemand dat hij fit moet worden voordat hij kan beginnen met de oefeningen die hij nodig heeft, om … hem fit te maken! Een combinatie van duursport (conditie opbouwen) en krachttraining is ons advies. Enkel krachttraining heeft weinig impact, maar is wel een effectieve manier om vet te verbranden en spieren op te bouwen. Hierdoor zul je meer vet verbranden.

9. Ik heb niet het juiste sportmateriaal

Een dure uitrusting is niet nodig. Een lekker zittend T-shirt, een gemakkelijke broek en een paar sportschoenen nodig. Die laatste zijn wel erg belangrijk, om blessures te voorkomen. Blijf ook niet te lang op sportschoenen doorlopen, gemiddeld eens per 1 à 2 jaar vervangen is verstandig.

10. Het is saai

Saai? Dan is afwisseling de truc. Wissel je trainingen af met dingen die je ook echt graag doet, zoals zwemmen, dansen, wandelen, lopen, fietsen, vechtsporten, enzovoort. Verschuil je dus niet langer achter excuses, maar kom in beweging! Succes!

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

excuses om niet te hoeven sporten