5 voedingstips voor meer energie!

Ben je vermoeid? Heb je weinig energie? Dan is veel slapen doorgaans niet de oplossing. Wat wel kan helpen, is letten op je voeding. Door het juiste te eten kun je veel meer energie overhouden. Deze voedingstips helpen je daarbij.

Tip 1 - Sla het ontbijt niet over

Hoe druk je het ook hebt en hoe hectisch de ochtend ook kan zijn, zorg dat je nooit je ontbijt overslaat. Kies voor een gezond ontbijt bijv. met fruit, magere kwark, noten of havermout. Als je voor brood kiest, kies bij voorkeur voor volkoren brood. Koekjes die worden aangeprezen als ontbijt, kun je echter beter laten staan, deze bevatten vaak veel suiker.

Tip 2 - Groente en fruit

Eet voldoende groente en fruit. Vermoeidheid en weinig energie komt vaak door een tekort aan vitaminen en mineralen. Dit kun je aanvullen door voldoende groente en fruit te eten. Kies bij voorkeur voor biologische producten, deze bevatten vaak meer voedingsstoffen.

Tip 3 - Beperk suiker

Beperk je inname van suiker. In veel producten zitten doorgaans toegevoegde suikers. Deze producten zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en door deze pieken raak je vermoeid. Probeer je bloedsuikerspiegel op een gelijk niveau te houden, onder meer door de inname van suiker te beperken. Gelijkmatig over de dag verspreid eten werkt ook positief op je bloedsuikerspiegel.

Tip 4 - Water

Koffie, alcohol en frisdrank zijn dranken die je het beste kunt laten staan. Drink in plaats daarvan voldoende water of (kruiden-)thee. Koffie geeft je een tijdelijke oppepper, maar kan - net als alcohol - je lichaam uitdrogen. Frisdrank bevat vaak veel suiker, ook de light-varianten. Water daarentegen geeft energie en helpt je lichaam om afvalstoffen af te voeren. Wist je dat aanbevolen wordt minimaal 2 liter vocht per dag te drinken?

Tip 5 - IJzer

Ook een tekort aan ijzer kan ervoor zorgen dat je vermoeid raakt. Door producten te eten die rijk zijn aan ijzer, kun je ook je concentratievermogen verbeteren. Voeding dat veel ijzer bevat is onder andere spinazie, eieren, noten en rund- of lamsvlees.

Nog meer tips en inspiratie?

Persoonlijk advies?  Mail of bel 06 365 431 27

 voedingstips voor meer energie